úterý 17. listopadu 2015

Frajer Manolito | Prázdniny po španělsku

frajer_manolito_3DFrajer Manolito 
Manolito Brejloun 
#3
Elvira Lindo 
Omega
Goodreads 3.80 | Datábáze knih 72%

A zase tu máme Manolita. Možná si vzpomeneš, že na konci minulého dílu "Chudák Manolito" skončil školní rok neslavnou nedostatečnou z matematiky. Manolito tedy tráví prázdniny doma v Horním Carabanchelu a tiše závidí svým spolužákům jejich výjezdy. Na druhou stranu je ovšem rád, že se zbaví svého „kamaráda“ Džiháda a jeho brýle jsou tak alespoň na chvíli v bezpečí. Brzy se ukáže, že náš malý hrdina umí s nudou pořádně zatočit. Dozvíš se například, proč dědečkovi Nicolásovi přezdívají „Travolta z Carabanchelu“, co se stane, když se ti zdá o mořské panně, a jak asi vypadá dítě s vytříbeným plaveckým stylem

Frajer Manolito je třetím dílem knižní série o dobrodružstvích, co prořívá chlapec ze Španělská. Má jednoho mladšího bratra, Blbečka a žije nejen s rodiči, ale i dědou, kterého má moc rád. Mezi jeho kamarády patří například Ušatec či Džihád, jenž mu rád rozbíjí brýle a dělá si z něj srandu. Na prázdniny se všichni chystají odjet pryč, tedy až na Manolita. Z matiky dostal nedostatečnou a celé prázdniny stráví v Horním Carabanchelu se svojí rodinou. 

Knihy o Manolitovi se nejvíce hodí na deštivé odpoledne, kdy nemusíte nic dělat a bezstarostně se začtete. I když by si někdo mohl myslet, že je to pouze čtení pro mladší věkovou kategorii, není tomu tak. Já, jakožto teenager, jsem si Manolita velmi oblíbila a vždy se na novou knihu těším jako malé dítě. Je dobré na chvíli vypustit školu a smát se z plných plic nad hláškami, jenž vystihují dnešní dobu. 

Další z výhod knihy je jazyk, kterým je psána. Nespisovná slova se v kontextu ztrácí a pro všechny čtenáře se čtení stává příjemnější. Dokáží si takhle představit malého kluka mluvit. Autorka se snaží psát i věci, které se hodí do života. Například Archimédův zákon, skvělé ho vysvětlila a použila tak, aby tomu i malé díte rozumělo. To je dle mého obrovská výhoda. Knihy, které dokáží poučit a něco nového naučit, by se měli stát jasnou volbou při výběru čtení pro děti
Na paměti mám vždycky jednu z dědových rad:
"V životě je třeba umět prohrávat. V tomhle jsme my, García Morenovi, exterti."
str. 64

Naše české obálky se mi že všech verzí líbí nejvíce. Jsou jednoduché a při tom velmi kouzelné. Jejich moderní design zaručí, že si jich v knihkupectví nejeden zvědavý čtenář všimne. Série o příhodách Manolita sčítá dohromady osm dílů a já jsem nesmírně zvědavá, jaké dobrodružství si pro nás autorka připravila. 

¡Cómo molo! (Manolito Gafotas, #3) ¡Cómo molo! Otra de Manolito Gafotas (Manolito Gafotas #3) ¡Cómo molo! (manolito gafotas #3) تعطیلات خوش بگذرد،مانولیتو

Krásné ilustrace má na svědomí Emilo Urberuaga. Na začátku knihy naleznete rodokmen Manolitovi rodiny, a dokonce i jeho kamarády. Ve třetím díle se autorka především zaměřila na členy rodiny a dozvěděla jsem se dost nových věcích, o kterých jsem donedávna nevěděla. A pokud Vás zajímá, jak se vlastně Blbeček jmenuje, rozhodně si knihu přečtete! 

"Hledám Manolita Brejlouna."
Všichni moji kamarádi na mě ukázali. Blbeček si vyndal dudlík a taky na mě ukázal. Oni jsou stejný jako já, jejich instinkt přežitý je taky parádně vyvinutej. 
str. 6

Elvira Lindo vystudovala v Madridu žurnalistiku. Později pracovala v rozhlase i televizi jako hlasatelka, herečka a také jako autorka scénářů. Dnes z New Yorku pravidelně spolupracuje s nejvýznamnějším španělským deníkem El País. Svět ji zná hlavně jako autorku dětských příběhů o Manolito Brejlounovi, které byly vydány již ve více než dvaceti zemích a dočkaly se i seriálového a filmového zpracování. Kromě Manolita, dětské série o velmi zlobivé holčičce Olivii a několika dalších příběhů pro malé čtenáře, napsala i pět románů pro dospělé.

Manolito je často srovnáván s knihou Mikulášovi patálie. Jako malá jsem ji měla ráda, ale pokud bych si měla vybrat, kterou z nich mám raději, jasnou volbou je pro mě Manolito. Na svůj věk je vyspělý a dost chytrý, ale svým způsobem je to pořád malý kluk, jenž rád vymýšlí kraviny a pro srandu udělá cokoliv. Mou nejoblíbenější postavou z knihy je však jeho bratr, Blbeček. Líbí se mi, jak o sobě mluví ve třetí osobě a všechny pasáže, ve kterých se vyskytuje, jsou naprosto úžasné. 

Sečteno a podtrženo; Frajer Manolito je skvělá oddychovka, kterou doporučuji úplně všem, co si chtějí na chvilku odpočinout. Mně samotné přirostl tento klučina s brýlemi k srdci a nemůžu se dočkat dalšího dílu o jeho příhodách. U knihy jsem se dost nasmála, a proto je mé hodnocení kladné. Kniha si ode mne odnáší pěkné 4 hvězdičky.

Za poskytnutí knihy mnohokrát děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský a Knihy Omega
Knihu Frajer Manolito zakoupíte v knihkupectvích Knihy Dobrovský. 

0 komentářů:

Okomentovat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.