úterý 21. dubna 2015

RC recenze: Zmrzlinová královna

Zmrzlinová královna
Zmrzlinová královna
Susan Jane Gilman
Fortuna Libri 
Goodreads 3.72 

V roce 1913 odjede pětiletá Malka Trejnovská s rodiči a se sestrami z Ruska do USA a krátce nato skončí zmrzačená a opuštěná na ulici.

Přežije díky italskému prodavači zmrzliny, který ji vezme k sobě a naučí ji zmrzlinu vyrábět. V době velké hospodářské krize se vdá za negramotného Alberta Dunkleho, jezdí s ním po Státech a prodejem zmrzliny si vydělávají na živobytí. Nakonec vybudují obrovskou firmu s mnoha franšízami, z Malky se pod jménem Lillian Dunkleová stane Zmrzlinová královna Ameriky a televizní celebrita. Součástí příběhu zachycujícího sedmdesát let jejího života, jsou i události americké historie od prohibice přes druhou světovou válku až po divoká léta Studia 54.

Lillian není laskavá, mateřská hospodyňka, jak ji znají televizní diváci. Je to tvrdá a cynická obchodnice, která se neštítí intrikovat, a navíc se ráda napije. Na sklonku života ji však dožene minulost a její svět se rázem změní.

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Růžová obálka se zmrzlinou, to zajisté bude příběh plný lásky, u kterého se budu rozplývat. Nějak takhle jsem si knihu Zmrzlinová královna představovala. Nečetla jsem, o čem kniha je - jak už to mám ve zvyku. A byla jsem dosti překvapená, jaký to příběh se mi dostal do ruky. Tohle není knížka plná radosti, ale spíš pojednává o trnité cestě plné nástrah a nebezpečí, které si pro nás obyčejný život nachystal.

Celý příběh vypráví Lillian Dunkleová, která se dříve jmenovala Malka Trejnovská a její život měl, řekněme grády. Vybudovala zmrzlinové impérium, jenže si prošla trnitou cestou, kterou ji nikdo nezávidíme. Jako hlavní hrdinka, či vypravěčka, se mi zaryla pod kůži. Už dlouho se mi nestalo, abych si knižní postavu připustila takhle k tělu.

A můj legendární první pohled na sochu Svobody? 
No tak mě zastřelte: Vymyslela jsem si to. 

Malka to v životě neměla lehké. Z Ruska se s rodiči dostala do Ameriky, kde všechno mělo být dobré. Lidé tam neměli trpět hladem, děti měli mít co na sebe a bylo tam dost práce. Jenže všechno není takové, jako se na první pohled zdálo. Malka se musí vypořádat se ztrátou otce a tím, že se jí vlastní matka zřekla. Když už to vypadalo nejhůř, přeci jen se na ní usmálo štěstí. 

Susan Jane Gilman je úspěšnou autorkou románů Hypocritte in a Pouffy White Dress, Kisss My Tiara a Undress Me in the Temple of Heaven. Píše komentáře do rozhlasu a přispívá do časopisů New Yourk Times, Los Angeles Times a Ms. Na Michigandké univerzitě získala magisterská titul v tvůrčím psaní a vyhrála několik literárních cen. Střídavě žije v Ženevě a rodném New Yourku.

Věřte mi, že ty trapné klobouky z nafukovacích balonků, idiotské reklamní hračičky a ohlušující džingly, oslepující neonové barvy a bujaré obchodníky, kteří vám při pozdravu rozdrtí všechny prsty, toho šmendrika, kterého si vždycky najmou, aby stál v recepci oblečená jako zmrzlinář z komiks a ječel: "JÁ RÁD BLÍŽU, TY RÁD BLÍŽEŠ, VŠICHNI BLÍŽEM ZMRZLINU!" byste za střízliva nepřežili. 

Jsem moc vděčná nakladatelství Fortuna Libri, že vybrali zrovna tuto verzi obálky. Podle mě je nejpovedenější a hlavně je pastvou pro oči. Každého zajisté upoutá zmrzlina na obálce a ten, který má rád podobné příběhy si zajisté odnese svůj výtisk Zmrzlinové královny sebou domů. 

The Ice Cream Queen of Orchard Street Die Königin der Orchard Street The Ice Cream Queen of Orchard Street: A Novel The Ice Cream Queen of Orchard Street

Knihu bych doporučila především milovníkům příběhů s hloubkou. Nezaručuji, že při čtení nedostanete chuť na zmrzlinu, jelikož autorka umí opravdu dobře popisovat. I když je knížka docela bichle, za přečtení rozhodně stojí!

Susan je brilantní autorka, její kniha mě doopravdy velmi bavila, protože příběh se četl s lehkostí a nechce se mi ani věřit, že není skutečný. Myslím si, že pro autory dnešní doby je těžší dobře vystihnout minulost - zasadit příběh do minulého století si  dovolí málokdo a jen málokomu se to povede tak dobře, jako právě Susan.

Zmrzlinová královna je úžasná knížka plná napětí a zvratů, které na nás v obyčejném životě čekají. Minulost nás stejně vždycky dožene a o tom se přesvědčila i Lillian. Za mě 4 hvězdičky a doufám, že se ještě k dalším knihám této autorky dostanu!

!Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji nakladatelství Fortuna libri. Knížku si můžete zakoupit zde!

1 komentář:

  1. Knihu som mala možnosť čítať a súhlasím, bola výborná! Som rada, že sa páčila :)

    OdpovědětVymazat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.