RC recenze: Manolito Brejloun | Neobyčejně obyčejný chlapec

Díl: #1
Série:  Manolito Gafotas
Autor: Elvira Lindo
Rok vydání: 2014
Počet stran: 208
Nakladatelství: Omega
Anotace: Hlavním hrdinou knihy je desetiletý chlapec Manolito Brejloun, který žije s rodiči, mladším bratrem a dědečkem v madridské čtvrti Carabanchel Alto. Díky svým svérázným komentářům a naivnímu pohledu na svět prožívá s kamarády nejedno vzrušující dobrodružství, byť část z nich se odehrává jen v jeho představách. Zábavné příběhy, pamětníkům připomínající nesmrtelné Mikulášovy patálie, si okamžitě podmanily celou Evropu. Zálibu v nich našli nejen malí čtenáři, ale i jejich rodiče. Také se staly inspirací pro několik televizních seriálů a jednu velmi zdařilou rodinnou komedii. Díky edici Omega se s rošťákem Manolitem může konečně seznámit i český čtenář.
Proč jsem si chtěla knihu přečíst..
Mikulášovy patálie jsem měla už jako malá ráda a i ve starším věku by mi nevadilo, přečíst si znovu nějakou z jeho knih. Manolito Brejlou mě nalákal hlavně skvělou anotací, která dává najevo, že půjde o opravdu zajímavou knihu, která by mě mohla dokonce i bavit.

Děj...
Malý Manolito je ve škole za losera, tedy až do té doby, dokuď nedostane přezdívku. Přezdívky - jak už všichni víme - charakterizují náš vnější vzhled, a proto nemohla být dána Manolitovi jiná přezdívka, než-li Brejloun. Jeho děda je pro něj skoro jako nejlepší kamarád, tráví spolu spoustu volného času. Šikanování a posměch se Manolitovi staví do cesty pořád, ale i když je to pouhý deseti letý klučina, umí se tomu postavit čelem. S přáteli a rodinou prožívá nejedno dobrodružství za druhým, ale také je obklopen lidmi, kteří ho mají rádi a berou ho takovým, jakým je.

"Manolito Brejloun." Chtěl jsem totiž těm vědcům z XXV. století ulehčit práci. No a taky jsem chtěl, aby bylo moje jméno vidět na fotkách, který vyjdou v těch knihách. Koneckonců, i když mi děda pomáhal, vynálezce a umělec jsem byl já.
Rodinka...
Manolitovo děda je přesně ten typ dědy, kterého by jsme každý chtěli mít. Má smysl pro humor, z rukávů tahá různé hlášky a hlavně se mu dá věřit. Blbeček je Manolitovo mladší bratr, v knize se o něm zmiňuje docela často a nejvíc mě na něm zaujala jeho přezdívka. Dalšími členy téhle potrhlé rodinky jsou jeho rodiče. Máma není zlou ba ani zápornou postavou, jen někdy dá Manolitovi vořecha, aby věděl zač je toho loket. Za to táta je přesný opak. Kliďas, kterého jen tak něco nerozhodí.

Elvira Lindo...
Elvira Lindo vystudovala v Madridu žurnalistiku. Později pracovala v rozhlase i televizi jako hlasatelka, herečka a také jako autorka scénářů. Dnes z New Yorku pravidelně spolupracuje s nejvýznamnějším španělským deníkem El País. Svět ji zná hlavně jako autorku dětských příběhů o Manolito Brejlounovi, které byly vydány již ve více než dvaceti zemích a dočkaly se i seriálového a filmového zpracování. Kromě Manolita, dětské série o velmi zlobivé holčičce Olivii a několika dalších příběhů pro malé čtenáře, napsala i pět románů pro dospělé.

Děda nechtěl slavit svoje narozeniny. Prohlásil že ne, ne a ne. Máma mu domlouvala:
"Ale tati, osmdesát ti není každý rok."
"Díky Bohu," odtušil děda. "Jinak bych z toho byl otrávenej každou chvíli."

Obálka...
Manolito Brejloun je přeložen do více než 20 jiných jazyků, a proto není divu, že u obálek je opravdu z čeho vybírat. Každá obálka má něco do sebe, ale hlavní je, že všechni se k příběhu hodí. Naše česká verze je hlavně o proti těm ostatním modernější, i když v tomhle případě se mi líbí asi všechny obálky :)
Manolito Gafotas (Manolito Gafotas, #1) Manolito Four-Eyes Manolito Gafotas Manolito Gafotas (Manolito Gafotas, #1)
Manolito Gafotas (Manolito Gafotas #1) Villirilli Manolito Manolito Манолито Очкарик
Manolito Gafotas Манолито Очилатко Manolito

Dětské čtení...
Je opravdu tahle kniha pouze pro děti a nám teenagerům či naopak dospělým by se nelíbila? Chyba. Podle mě je kniha určená pro všechny věkové kategorie a příznivci lehkého a vtipného čtení jistě knihu ocení. Pro mě to byla odpočinková četba, u které jsem se skvěle pobavila a celý příběh prožívala s Manolitem. Nemůžu se dočkat dalšího dílu!

Můj názor...
Svižné, příjemné a zábavné čtení. Autorka dobře zpracovala téma o malém chlapci, který prožívá neobyčejně obyčejný život. Nastínila nám pohled do Manolitovo života, ve kterém se pořád něco děje a nestane se, že by se nudil. I když tohle není úplně můj šálek káva, Manolito Brejloun mi ukázel, že se mýlim. Knížka se mi velmi líbila a já se těším na další díly. Za mě 3,5 hvězdičky.

!Za poskytnutí ARC děkuji nakladatelství Omega. Knihu si můžete zakoupit zde