neděle 6. dubna 2014

RC recenze: Nic nekončí, nic neumírá

Dokážeme si vskutku cenit života, nebo na něm jen lpíme vedeni strachem z neznámého, z toho, že v okamžiku smrti prostě přestaneme existovat?
Vietnamský buddhistický mnich Thich Nhat Hanh nás za pomoci filozofie, výstižných analogií a návodů k meditacím provede cestou k podstatě smrti, strachu i samotné existence.
S radostnou lehkostí a naprostou srozumitelností i pro „západního člověka" nám dává nahlédnout do starých pravd, v nichž buddhističtí mniši a mnišky žijí už dva a půl tisíce let.


Co ve mně ještě zbylo po dočtení knihy? Pár témat k zamyšlení a vlastně jsem celá mimo, protože pořád nevím, co si o knize myslet. Dala mi toho tolik, ale vlastně skoro nic. Dozvěděla jsem se zajímavé věci, které by měl každý vědět. Kdyby mi někdo před rokem řekl, že si přečtu knihu o smrti, vysmála bych se mu do obličeje.

Kniha je psaná zvláštním, originálním stylem, který ne každému sedne, ale lidem, kteří mají rádi filozofická díla, se určitě zalíbí. Pro mě tahle kniha byla trošku výzvou, chtěla jsem zjistit, jestli mám takové knihy ráda a co si o nich budu myslet. Přeci jenom je to odlišný žánr od románů a dystopií, co obvykle čtu.

Buddha nám radil, abychom nepřijímali žádná učení jen proto, že je předkládají slavní mudrci nebo jsou obsažena v posvátných knihách.
str. 107 

Přemýšleli jste někdy nad tím, co s vámi bude po smrti? U mě to není zas tak dávná doba, co jsem nad tím opravdu dlouho dumala. Bude ze mě duch? Převtělím se do zvířete nebo budu žít nový život? Smrti se hodně lidí bojí a já se jim nedivím. Zatím ještě nikdo nepřišel na to, co se s námi stane po smrti a pro všechny to zůstává záhadou. 

Autor knihy píše, že nezanikneme úplně, ale něco z nás zbude. Já se přikláním k lidem, co věří k reinkarnaci, neboli znovu zrození. Je to pro mě reálná představa, která by mnohé vysvětlovala a hlavně ve mně zanechává naději, že na tomto světě přetrvám ještě nějakou dobu.

Co si myslíte, že je zrození? Většina z nás soudí, že narození znemená, že najednou existuje něco tam, kde předtím neexistovalo nic. 
str. 69 

Po grafické stránce je kniha velmi zvláštní a unikátní, což přesně vystihuje její obsah. Obálka je zajímavá a pokaždé, když se na ní podívám, nemůžu z ní spustit oči. Kniha je rozdělená na kapitoly, ve kterých se skrývají ještě různé dlouhé pod-kapitoly.

Co se mi na knize líbí? Její čtivost a styl, jakým ji autor píše. Příběhy, které vypráví, jsou smutné, ale ukazují nám podstatu života a smrti. Jak už jsem psala před tím, kniha je psaná zvláštním stylem, který jsem si osobně zamilovala a doufám, že si od autora v budoucnu přečtu ještě jiné knihy.

Bojíme se smrti, bojíme se rozdělení a bojíme se nicoty.
str. 27 

Už je to pár dní, co jsem knihu přečetla, ale pořád si nejsem jistá, zdali se mi líbila nebo ne. Všechno v ní změnilo můj pohled na smrt a myslím si, že právě to byl hlavní autorův cíl. Knihu nemůžu ohodnotit, i kdybych chtěla, protože takové hodnocení, jaké by si opravdu zasloužila, nemám v možnostech.


Jestli máte rádi podobné knihy, na toto téma nebo jsem vás aspoň na knihu trochu nalákala, dejte jí šanci, určitě vás nezklame. A hlavně to není jedna z knih, které si přečtete a hned byste se do ní hrnuli znovu. Zanechá vás v myšlenkách a rozporuplných názorech o tom, co jste si právě přečetli.

!Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji nakladatelství Metafora. Knihu si můžete zakoupit zde

Nic nekončí, nic neumírá
No Death, No Fear 
Thich Nhat Hanh 
Metafora
Goodreads 4.30 

Thin Nhat Hanh prožil mimořádný život v mimořádné době. Od šestnácti let je buddhistickým mnichem, mírových aktivistou a hledačem správné cesty. Přežil represe a pronásledování, tři války a více než třicet let života v exilu. Stojí v čele jednoho kláštera ve Vietnamu, jehož historie sahá do minulosti vzdálené více než dva tisíce let a vede až k samotnému Buddhovi. 

Je autorem více než stovky básnických, prozaických i filozofických děl. Založil několik škol a organizací poskytujících sociální pomoc. Pomáhal lidem prchajícím z Vietnamu po moři na člunech. Martin Luther King Jr. jej nominoval na Nobelovu senu míru. A je rovněž autorem několika úspěšných knih, např. Živoucí Buddha, živoucí Kristus nebo Dopis z lásky. 

0 komentářů:

Okomentovat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.